Nepál, část 5.: Jak se dostat z Káthmándú do hor, aniž by vás to stálo zdraví
Jakmile strávíte v hlavním městě Nepálu prvních pár dní, začnete chápat dvě věci: Zaprvé, že všechno je tu možné. Za druhé, že nic není jisté. Proto čeká-li vás cesta z Káthmándú do Lukly (ale i jinam), připravte se na nejhorší a doufejte v nejlepší. A taky se řiďte následujícími body:
1) Co nejdříve zmizet z Káthmándú
To je základ, chcete-li se do hor dostat v kondici a ne ve stavu vnitřního rozkladu způsobeném střevními bakteriemi. V hlavním městě jeden nikdy neví, které sousto ho pošle k zemi. Tedy – na záchod.
Ale ještě před tím:
2) Vyřídit si TIMS (Trekkers‘ Information Management System)
Díky tomuto průkazu má nepálská vláda přehled o tom, kdo se jim potlouká po horách a kde ho mají hledat, až se po něm blízcí začnou shánět. 😉 TIMS je povinné, ale nově se nevztahuje na region Národního parku Everest, kde vás čekají jiné dva poplatky. Ty slouží přímo k financování lokálního rozvoje a vyřizují v budkách podél cesty. Takže chystáte-li se do údolí Everestu, nemusíte v Káthmándú řešit žádné papírování a můžete se plně soustředit na bod č. 1.
3) První let, dobrý let
Jste-li odvážní, nejrychlejší způsob, jak se dostat z Káthmándú do Lukly, je vzduchem. Ať si letenku zařizujete jakkoliv (přímo u cestovky či prostřednictvím agentury nebo manažera ve svém hotelu), měli byste chtít první (přinejhorším druhý) let daného dne. Tedy ten, kvůli kterému budete vstávat mnohem dřív, než by vám bylo milé. Věřte mi, vyplatí se to.
V Nepálu, zejména v horách, se rychle mění počasí, a zatímco ráno bývá absolutně jasno, během pár hodin se začnou v údolí kupit mraky, které postupně vyšplhají až k vrcholkům. A protože cesta do Lukly vede odvážně (ne-li přímo drze) blízko ostrým výčnělkům horských sedel, zhoršená viditelnost a silný vítr jsou to poslední, co si váš pilot přeje.
Může se tak stát, že váš let kvůli počasí odloží, pak zase odloží, pak ještě jednou, a ve chvíli, kdy už přestáváte doufat, vás naloží do letadla, aby se stroj těsně před cílem za mohutných turbulencí otočil a vrátil se zpět do Káthmándú. True story.
Zkrátka a dobře, čím dřív vyletíte, tím větší máte šanci, že přistanete v Lukle, živí a nepoblití. Takže až vám budou v agentuře sugestivně nabízet let v 9:30 nebo ještě později, raději riskněte další den nebo dva v Káthmándú a rezervujte si ten v 6:30. Ano, navzdory bodu č. 1, a to je co říct!
4) Připravte se na (skoro) nejhorší
Dobrá, letenku máte a zítra vás to čeká. Doporučuji nepodceňovat přípravu. Sbalte si dostatek vody a jídla (s trochou štěstí vám dovolí pronést je i přes kontrolu příručních zavazadel) a jděte brzy spát. Zítra budete v ideálním případě během tří hodin v Lukle (samotný let trvá 25 minut, na letišti byste měli být 2 hodiny před odletem), ale možná taky ne.
Připravte se psychicky i na horší varianty (viz výše), jen tu, kdy se vaše letadlo roztříští o spodní hranu přistávací dráhy jednoho z nejnebezpečnějších letišť světa (ano, pořád mluvím o Lukle), si raději nepředstavujte. A už vůbec si ji nehledejte na YouTube. Fakt ne!
5) Jiné varianty
Létání není pro vás nebo jste si přece jen pustili tu havárii? Existují i jiné způsoby, jak se dostat do hor.
Z Káthmándú pravidelně vyjíždějí autobusy a minivany do Jiri a jeepy až do Salleri, což je vesnice 3 dny chůze od Lukly (Jiri 6-8 dní). Jízdenky pro tyto dopravní prostředky jsou mnohonásobně levnější než letenka, ale nepálské cesty jsou vskutku výživné, takže Kinedryl je absolutní must-have.
Výhodou téhle varianty je, že se mnohem dříve a důkladněji aklimatizujete, protože cesta ze Salleri vede po „nepálské rovince“, tedy pořád nahoru a dolů. Uvidíte při ní spoustu překrásných výhledů a půjdete oblastí, kde rostou na stromech banány a pomeranče, což se těm lenochům z letadla nepoštěstí. 🙂
Nevýhodou je, že „ztratíte“ tři dny (až osm), které byste mohli strávit trekováním ve vyšších polohách. Obecně ale doporučuji vymezit si na celý výlet do Nepálu dostatek času. Spěchat v Nepálu je totiž jako polykat jídlo s ucpaným nosem a zavřenýma očima. Nemáte z toho nic.
Doufám, že jsem vás moc neodradila. Teď totiž přijde ta lepší část – ta, kde nejsou žádné dopravní prostředky, žádný prach a smog a žádné (nebo skoro žádné, ať nepřeháním) kontaminované jídlo. Jste v horách a už pár kroků od letiště začínáte cítit, že tenhle svět se vám vryje pod kůži. Že o tomhle kraji se vám ještě dlouho bude zdát…